„A RAINBOW OVER EUROPE: CULTURE, EDUCATION, TRADITION, ART, HISTORY” – REUNIUNE DE PROIECT LA TALIN, ÎN ESTONIA


În perioada 5 – 10 noiembrie 2012 s-a desfăşurat la Talin, în Estonia, a cincea reuniune în cadrul parteneriatului multilateral Comenius – „A rainbow over Europe: Culture, Education, Tradition, Art, History ”.
La reuniune au participat cadre didactice şi elevi din fiecare ţară parteneră în proiect.
Din partea Şcolii Gimnaziale „Grigore Antipa” Botoşani, au participat :
• d-na Irimescu Elena, profesor de limba engleză, coordonator proiect Comenius
• d-nul Simion Abel Fănică, profesor de matematică, membru în echipa de proiect
• Mihalescu Mălina, elevă în clasa a VII-a
• Luca Ruxandra, elevă în clasa a VII-a

Obiectivele acestei întâlniri de proiect au vizat:
• familiarizarea tuturor participanţilor cu particularităţile sistemului de învăţământ din Estonia;
• cunoaşterea specificului local, a obiceiurilor şi tradiţiilor specifice precum şi înţelegerea valorilor culturale şi istorice prin intermediul vizitelor tematice;
• stimularea dobândirii active de către elevi (învăţare prin activitate practică/ a învăţa prin a face) în cadrul unor ateliere de lucru variate care îi vor pregăti pentru cariera viitoare);
• promovarea cooperării transnaţionale şi a schimburilor între şcolile implicate în proiect prin folosirea TIC, şi a cunoştinţelor de limbă engleză;
• prezentarea activităţilor derulate în perioada septembrie – noiembrie , la nivelul fiecărei instituţii implicate;
• stabilirea perioadei în care se vor derula următoarele mobilităţi în Germania, Polonia şi Italia;

Programul celor cinci zile de reuniune a fost dens, minuţios conceput de gazdele noastre, colegii din Estonia.

În ziua dinaintea primei zile a reuniunii de proiect, elevii din fiecare ţară au fost întâmpinaţi la aeroport de către responsabila de proiect din Estonia şi elevii şi familiile unde au fost găzduiţi pe perioada desfăşurării reuniunii.
Prima zi a debutat cu o festivitate de deschidere a reuniunii de proiect marcată prin discursurile reprezentanţilor comunităţii locale şi a directorilor şcolii gazdă “Tallinna Mustamäe Humanitaargümnaasium – EE” , prezentarea echipelor de proiect din şcolile partenere şi un program artistic prezentat şi pregătit de către elevii şcolii gazdă. Profesorii au fost invitaţi să viziteze şcoala gazdă, au avut discuţii cu profesorii din şcoala gazdă despre sistemul de notare, sistemul informatizat de păstrare a evidenţei absenţelor, notelor elevilor, cerinţelor temei pentru acasă, baza de date privind familiile elevilor. S-au purtat discuţii despre activităţile de proiect şi s-au prezentat paginile de calendar pregătite în vederea finalizării acestui produs final. In acest timp, elevii au participat la jocuri de socializare creative: ’Să ne cunoaştem – legături de prietenie’. Elevii au găsit împreună asemănări şi deosebiri, purtând un dialog şi scriind despre culoarea preferată, formaţia muzicală preferată, ţara pe care ar dori să o viziteze. Ei au desenat câte un poster reprezentativ pentru ţara lor. În partea a II-a a zilei, elevii din fiecare ţară parteneră au făcut cunoscuţi compozitori naţionali de muzică clasică prin prezentări Power point însoţite de ilustrări sonore ale unor piese muzicale, în cadrul activităţii ‘Muzică şi cultură’.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
A doua zi, elevii şi profesorii s-au întâlnit la Kumu, sediul muzeului de artă din Estonia – capodoperă arhitecturală cu curbe şi margini ascuţite , structuri din cupru, calcar, construită pe partea laterală a unei stânci calcaroase, o clădire cu o curte interioară şi spaţii vitrate care menţin contactul cu mediul înconjurător şi starea vremii – având cea mai impresionantă şi vastă expoziţie din Estonia . În 2008, Kumu, , a primit titlul de Muzeu european al anului. Elevii au fost antrenaţi de către specialişti ai muzeului într-un program educaţional constând din jocuri interactive.Profesorii au vizitat expoziţia ‘Moda şi războiul rece’ unde au aflat despre modalităţi de a traversa graniţele dintre Estonia sovietică în anii 1950 şi 1970 şi ţările din vest Elevii şi profesorii au vizitat împreună muzeul de artă ‘Kumu – arta trăieşte aici’, şi s-au familiarizat cu arta din Estonia din secolul al XVII-lea până în prezent, deplasându-se de la o operă a unui portretist baltic – german necunoscut până la estonieni bine cunoscuţi: Johann Koler, Kristzan Raud şi Konrad Magi de la şcoala Pallas Art. . Arta are capacitatea de a relata evenimente, a produce imagini generale şi a exprima simpatie sau dezaprobare şi oferă mijloace excelente de a înregistra aceste schimbări.
În partea a doua a zilei am vizitat Muzeul maritim ‘Seaplane Harbour’ din Talin, un centru naval şi muzeu unic în Europa cu peste 200 exponate mari care dau viaţă istoriei plină de culoare a Estoniei: ambarcaţiuni maritime, vapoare istorice inclusiv Suur Toll – cel mai mare spărgător de gheţă pe bază de aburi din Europa, aeriene, terestre, zeci de simulatoare ale unor atacuri aeriene cu avioane navale, vizitarea unui submarin în mărime naturală.
În a treia zi am explorat vechiul oraş medieval Talin, care este înscris în patrimoniul UNESCO, cu sistemul de fortificaţii din secolul al XIII-lea: turnul solid al Margaretei, de protecţie contra atacurilor maritime, alte turnuri şi bastioane, porţile Viru. Am continuat vizita de documentare în Piaţa Libertăţii, un punct de întâlnire, un loc de simbolism naţional şi mândrie civică, un loc de relaxare înconjurat de clădiri art deco, pe părţile laterale. Crucea care domină partea de vest a pieţei este un monument închinat războiului de independenţă (1918-1920). Elevii au participat la un joc de orientare: au primit o hartă cu o zonă din oraşul vechi, au reperat monumente şi instituţii, au dat răspunsuri la întrebări despre locurile de interes întâlnite, au făcut fotografii. Fişele de lucru au fost evaluate în şcoală. Elevii au participat la un atelier de lucru la Muzeul marţipanului cu o istorie de 5 secole precum şi la ateliere de fabricare a obiectelor din sticlă, ceramică, pictură, croitorie. Elevii şi profesorii au vizitat piaţa Primăriei cu clădiri în stil gotic din secolul al XIII-lea, cu o spiră octogonală de 64 metri , biserica Sfântul Nicolae cu portal decorativ din Evul Mediu.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
În partea a doua a zilei, am vizitat Turnul de televiziune cu cea mai înaltă clădire din Estonia, de 314 metri, inaugurat în primăvara anului 2012, construit în timpul Jocurilor olimpice de vară (în 1980) de la Moscova. Am vizionat şi am purtat discuţii pe marginea unui film 3D şi am urcat la etajul 21 unde am vizitat expoziţia cu cele mai mari realizări ale Estoniei: internetul folosit pentru votare, sistemul de diagnostic pe baza genomului, arhitectul Louis Kahn – pionier al tehnologiei şi materialelor de construcţii, camera ascunsă, telescopul astronomic. Am beneficiat de o panoramă a oraşului cu locurile de interes cele mai importante.
Turnul tv
În ziua a patra elevii au participat la atelierul de lucru felting în cadrul activităţii ‘Cultură şi lucru manual’ . Profesorii au asistat la ore de limba engleză, educaţie tehnologică, muzică, matematică, biologie, au realizat schimb de experienţă şi au purtat discuţii cu profesorii din şcoala gazdă despre metode moderne de predare –învăţare, strategii de evaluare a elevilor, sistemul de notare, folosirea tehnicii moderne la ore. Elevii au participat la o discuţie în jurul unei mese rotunde despre ‘Rasism şi xenofobie’, prezentând modalităţi de a integra elevi aparţinând minoritaţilor etnice în şcolile lor. Elevele din şcoala noastră au desenat un poster cu doi copii de etnii diferite şi au adus fotografii despre proiectul şcolii noastre cu Şcoala nr. 3 pe tema ‘Suntem la fel, suntem prieteni’ şi fotografii pentru prezentarea ‘Un copil minune – Mahu’. Elevii au participat la activitatea karaoke ”Un cântec îndrăgit din ţara mea”. Elevele de la şcoala noastră le-au învăţat cântecul românesc ‘Tu şi eu’ şi l-au cântat împreună cu elevele din Estonia, bucurându-se de aplauze din partea celorlaţi elevi şi profesori prezenţi. In cadrul activităţii ‘Să cântăm şi să dansăm împreună’elevii din fiecare ţară gazdă au prezentat cântăreţi naţionali preferaţi de muzică actuală, prin Power point, cu ilustrare muzicală şi au învăţat dansul estonian Kaerajaan de la elevii din şcoala gazdă. Profesorii din toate ţările partenere au purtat discuţii despre activităţi de proiect care se vor realiza în perioada noiembrie 2012 – ianuarie 2013.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
In ziua a cincea elevii au participat la atelierul de lucru mozaic şi imprimare tricouri cu însemnele Estoniei în cadrul activităţii ‘Cultură şi lucru manual’. Elevii şi profesorii au vizionat filmele ‘Tradiţii de toamnă în Polonia’ şi ‚Tradiţii de toamnă în România’şi au prezentat postere, desene, colaje de imagini pe această temă. Invitaţii la reuniunea de proiect au participat la ateliere de lucru despre tradiţia de toamnă din Estonia: Mardipaev, una din cele mai importante zile din calendarul sărbătorilor populare. Au vizionat filme, au confecţionat măşti, au învăţat versuri în limba estoniană pe care le-au spus la clasele de la ciclul primar unde elevii au fost răsplătiţi cu dulciuri. La evaluarea finală, echipele de proiect din ţările invitate au răspuns la întrebări privind lucruri noi pe care le-au aflat despre Estonia, aspecte care le-au plăcut, i-au surprins, aspecte comune pe care le-au identificat lucrând împreună la activităţi.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pe parcursul întregii perioade au avut loc numeroase întâlniri în care s-au discutat situaţii legate de bunul mers al proiectului.
Au avut loc deasemenea discuţii privind activităţile care urmează a se desfăşura în perioada următoare, la reuniunile de proiect din Germania, Polonia, Italia, hotărâdu-se ca toate activităţile să fie monitorizate în cadrul reuniunilor de proiect.
Reuniunea din Estonia a fost una foarte densă, bogată în evenimente, în timpul căreia s-au sedimentat legăturile dintre elevii şi profesorii din cele opt ţări partenere în proiect. Toţi şi-au manifestat dorinţa de a colabora în vederea promovării obiceiurilor, tradiţiilor, a valorilor culturale şi istorice specifice ţărilor lor.

Coordonator proiect Comenius, Irimescu Elena, profesor de limba engleză

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.