Un exemplu de bune practici- Proiectul Multilateral Comenius


Proiectul Multilateral Comenius “A rainbow over Europe: Culture, Education, Traditions, Art, History” a fost premiat ca exemplu de buna practica de colaborare Comenius- Etwinning in  campania „eTwinning şi Comenius – sapte ani de colaborare”.

Prezentarea va fi inclusa Colecția națională de bune practici 2012.
 In prezentarea realizata pentru acest concurs au fost subliniate beneficiile oferite de îmbinarea celor doua tipuri de parteneriate: eTwinning și Comenius.

 A RAINBOW OVER EUROPE, CULTURE, EDUCATION, TRADITIONS, ART, HISTORY

 

Puncte de plecare
Şcoala Nr.6 „Grigore Antipa” este situata in Botosani, în Nord-Est din Româniaîntr-o zonă defavorizată punct de vedere economic dar  ne mândrim cu rezultate excepţionale la foarte multe competiţii naţionale din fizica, chimie,matematică, biologie, limbi străine, arte, sport.

Deviza scolii: „Pune baze solide viitorului tau intr-o scoala la standarde europene!”

Site-ul şcolii http://www.scoala6botosani.ro/

 

Proiectul multilateral Comenius “A rainbow over Europe: Culture, Education, Traditions, Art, History” are ca scop promovarea culturii şi tradiţiilor locale din fiecare ţară parteneră, prin studiul şi analiza  obiceiurilor locale a cântecelor  şi dansurilor tradiţionale, a poveştilor  naţionale, poeziilor, pieselor de teatru, obiectivelor istorice reprezentative.
Abordarea interdisciplinară a temei proiectului, prin utilizarea competenţelor şicunoştinţelor de istorie,

literatură, educaţie civică, de artă, artizanat, muzică  incurajează dezvoltarea imaginaţiei, a abilităţilor de lucru în echipă şi de descoperire de noi modalităţi de a exprima idei şi valori.

Elevii lucrează  împreună, utilizând noile tehnologii, blogul, videoconferinţe şi încearcă să descopere puncte comune între tradiţiile şi obiceiurile din ţările partenere .

Activităţile proiectului realizate până în acest moment au facilitat folosirea limbii engleze dar şi a limbilor materne ale partenerilor în dezbateri  şi videoconferinţe cu privire la problemele  şi interesele tineretului european  pentru a realiza o fuziune reală culturală şi socială în rândul participanţilor la proiect din ţările partenere.

Partenerii noştri sunt:

1. TAURAGĖS RAJONO BATAKIŲ VIDURINĖ MOKYKLA  LT

2. 80. Yıl Cumhuriyet İlköğretim Okulu -TR

3.  Istituto Comprensivo Taddeo Cossu – Teulada – IT

4. IES L’Alt Berguedà – ES

5. Gimnazjum im.Agatona i Stefana Gillerów – PL

6. Tallinna Mustamäe Humanitaargümnaasium – EE

7.  Integrierte Sekundarschule Berlin Zehlendorf-Steglitz – DE

Scopurile proiectului sunt:

–  creşterea interesului pentru  învăţarea limbii engleze şi a limbilor partenerilor de proiect
– îmbunătăţirea creativităţii şi a motivaţiei prin utilizarea TIC
– promovarea  tradiţiilor locale, a patrimoniului natural,cultural, 

– încurajarea implicării personale a elevilor cunoaşterea şi conservarea patrimoniului cultural
–  sporirea competenţelor cheie, a  auto-încrederii

– dezvoltarea sentimentului de cetăţenie europeană
–  dezvoltarea abilităţilor artistice
–  încurajarea participării elevilor cu dizabilităţi şi/ sau aparţinând minorităţilor entice

Activităţi

–           activităţi de cunoaştere a participanţilor

Una din primele activităţi a fost descoperirea partenerilor de proiect prin intermediul videoconferinţelor organizate pe Skype dar mai ales prin intermediul celor trei reuniuni de proiect deja defăşurate.

-activităţi de management de proiect

Pe parcursuil celor trei reuni de proiect s-a discutat despre comunicarea intre parteneri, apoi s-au definitivat diferite aspecte cu privire la activităţile din acest an şi  dezbateri legate de produsele finale.

Au avut loc deasemeni discuţii privind activităţile care urmează a se desfăşura în anul şcolar următor hotărâdu-se ca toate activităţile să fie monitorizate în cadrul reuniunilor de proiect

            -activităţi de cunoaştere a specificului local

Elevii au prezentat pe blogul proiectului diverse elemente specifice fiecărei ţări partenere privind tradiţiile de iarnă şi cele de primăvară. In timpul reunilor de proiect din România, Turcia, Spania gazdele au incercat să familiarizeze oaspeţii- parteneri cu bucate tradiţionale, cântece şi dansuri specifice zonelor vizitate.

–         activităţi legate de tradiţii, cultură, istorie, artă in toate ţările partenere

Elevii au avut prilejul să inveţe dansuri populare tradiţionale precum Bătuta-România , Su ballu tundu- Italia , Poloneza- Polonia şi El Nans- Spania

Elevii şi profesorii au avut prilejul să viziteze muzee, să discute cu specialişti, arizani, să descopere tainele tehnicii ebru sau ale ceramicii româneşti şi catalane cu ajutorul unor specialişti în cadrul unor activităţi interactive în care au fost invitţi să exerseze chiar ceea ce au învăţat.

Instrumente de lucru

 Pentru realizarea activitaţilor acestui proiect, cât şi pentru atingerea scopurilor propuse, au fost utilizate mai multe mijloace: schimburi de e-mail, , prezentări Powerpoint sau video, imagini şi desene, jurnalul proiectului, cartea primului an de proiect,   Twinspace, video conferinţe , publicare web şi pe blogul proiectului.

www.arainbowovereurope.com- web site

www.arainbowovereurope.wordpress.com– blog

 

Implicarea elevilor

Elevii implicaţi în cadrul acestui proiect, cu vârste cuprinse între 13 şi 16 ani, au participat la realizarea ppt-urilor de prezentare a specificului românesc, la realizarea ilustraţiilor pentru carte, la traducerea basmelor. La sfârşitul reuniunilor de proiect participanţiii au publicat impresii în revista şcolii şi pe blogul proiectului.  Elevii au luat parte, de asemenea, la videoconferinţe Skype în cadrul cărora au putut să comunice cu colegi europeni prin intermediul limbii engleze, să cânte şi să îşi prezinte creaţiile artistice- plastice.

Implicarea echipei de proiect a şcolii

Echipa de proiect a şcolii este formată din 12 elevi şi 12 profesori care s-au implicat in realizarea tuturor activităţilor propuse în proiectul iniţial, in organizarea primei reuniuni de proiect care a fost un real succes partenerii noştri fiind încântaţi de tradiţiile din Nordul Moldovei, de plaiurile incărcate de istorie, cultură şi artă ale Botoşaniului.

Rezultate şi impact

(inclusiv descrierea produselor finale ale proiectului)

Proiectul  a promovat în rândul elevilor, profesorilor, a comunităţii locale limba engleză ca limbă de comunicare dar şi  limbile şi culturile partenerilor: turci, spanioli, italieni, germani, lituanieni, estonieni, polonezi.

Produsele finale realizate în primul an al proiectului   mapele cu desene, blogul, site-ul web, revista redactată în limba engleză şi în fiecare dintre limbile materne ale partenerilor sunt deja utilizate la unele ore de limbi străine, geografie, istorie, cultură civică,  dirigenţie şi informatică.

Beneficiile oferite de îmbinarea celor doua tipuri de parteneriate: eTwinning și Comenius.

Dezvoltarea in paralel a proiectului Comenius şi a proiectului Etwinning cu acelaşi nume a dus la o mai bună cunoaştere a parterilor de proiect, o implicare mai activă a elevilor in activităţi dar şi o mai mare deschidere pentru colaborare cu unii parteneri, spaţiul Etwinning oferind un loc sigur de expunere a fotografiilor şi a diverselor prezentări.

Integrarea în curriculum

Activităţile organizate şi  temele proiectului necesită cunoştiinţe din domeniul mai multor discipline precum:,  artă plastică, muzică, informatică, geografie, istorie şi limbi străine, dezvoltă creativitatea, imaginaţia, curiozitatea şi interesul elevilor.

Elevii au fost îndrumaţi să participle active la toate activităţile de la realizarea primelor prezentări până la cartea finală, ceea ce i-a făcut pe mulţi să descopere noi modalităţi de  utilizarea a tehnologiilor TIC.

Recunoaştere

 Proiectul este abia la sfârşitul primului an dar se bucură de un real succes în toate ţările partenere.

Puncte forte ale proiectului şi lecţii învăţate

Cel mai important beneficiu al acestui proiect este faptul că elevii au dezvoltat competenţe cheie pentru dialog liber (care implică formularea de soluţii constructive, opinii şi argumente, reflectare critică asupra fenomenelor studiate),  prin utilizarea limbii engleze  şi a limbilor partenerilor în comunicare.

Proiectul, prin activităţile sale,  măreşte disponibilitatea tuturor participanţilor pentru înţelegerea culturii şi valorilor  ţărilor partenere şi   promovarea tradiţiilor şi obiceiurilor specifice fiecărui partener.

 Referinţe

http://new-twinspace.etwinning.net/web/p47977/welcome

www.arainbowovereurope.com- web site

www.arainbowovereurope.wordpress.com– blog

prezentări ale proiectului pe blogul şcolii:

https://scoala6botosani.wordpress.com/2012/05/20/a-treia-reuniune-a-proiectului-comenius/

https://scoala6botosani.wordpress.com/2012/04/22/proiectul-a-rainbow-over-europe-reuniune-turcia/

https://scoala6botosani.wordpress.com/2011/11/24/prima-reuniune-de-proiect-comenius/

prezentări ale proiectului în presa locală

http://botosaninews.ro/76123/social/profesori-din-opt-tari-la-sezatoarea-organizata-la-scoala-nr-6-botosani/

Prof. Alina Paduraru-coordonator proiect

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.