Despre Bulgaria


                                                          

Reuniunea de proiect din Gorna Oryahovitsa – Bulgaria

             În perioada 09-13 Mai 2011, a avut loc cea de a şaptea şi ultima reuniune din cadrul proiectului multilateral Comenius “ Tinerii – punţi către  viitor “, desfăşurată în oraşul Gorna Oryahovitsa din Bulgaria.

            Din delegaţia şcolii noastre au făcut parte : prof. Corduban Iulia – director adjunct., profesorii Paduraru Alina -coordonatorul proiectului , Irimescu Elena şi Enea Florica- membri în cadrul  proiectului , alături de  elevii Hospode Claudia, Vâzdoagă Bianca, Bucătariu Marian şi Stîncescu Alexandru.

            În prima zi a proiectului am fost primiţi în şcoala generală- secundară “ Gheorghi Izmirliev”, în cadrul unei festivităţi organizate cu prilejul Zilei Europei, în care elevi, profesori, directori, reprezentaţi ai Primăriei şi ai Inspectoratului Şcolar ne aşteptau pe un platou special amenajat unde am fost primiţi cu păine, sare şi miere, de elevi imbrăcaţi în frumoase costume populare tradiţionale.

            După ce conducerea şcolii ne-a urat bun venit, evenimentul a continuat cu festivitatea de defilare a drapelului fiecărui stat participant la proiect, cu intonarea imnurilor naţionale , iar în final cu drapelul şi imnul Uniunii Europene. S-a declarat deschisă, astfel, săptămâna activităţilor din  proiectul Commenius ‘’Young bridges for the future’’.

            Am fost invitaţi apoi să vizităm şcoala, prilej cu care am aflat: că învaţau  circa 800 de elevi din clasele I – XII, clădirea se întindea pe  1200 mp., că avea  in jur de 550 de săli de clasă fiind  dotată cu peste 400 de calculatoare, cabinete şi ateliere moderne, sală de sport, bazin de înot, săli de fitness, etc. Am mai aflat, de asemenea, că şcoala fusese recent renovată, printr-un proiect cu valoarea estimativă de 2 mld. de euro. Apoi am fost conduşi în sălile de clasă şi invitaţi să asistăm la ore, prilej cu care am observat apropierea de sistemul nostru de invăţământ atât in modul de predare dar şi de evaluare al elevilor.

            Dupa amiaza  toate echipele de proiect au discutat despre produsele finale ale proiectului, insistând pe cartea ce urmează a fi editată şi realizarea site-ului proiectului, precum şi  termenele de realizare ale acestor două chestiuni. În continuare, am participat la o întâlnire cu un reprezentant al “ Centrului pentru Protecţia Copilului – Maria “, în cadrul căreia s-a dezbătut problema traficului de persoane, desprinzându-se ideea  importanţei informării tinerilor asupra riscurilor implicate, pentru a nu cădea pradă acestui fenomen. S-au discutat despre diferenţele între diverse state implicate în proiect în ceea ce priveşte această problemă, participanţii sugerând că este mai gravă in Bulgaria şi România dar că acestă problemă poate fi combătută prin informarea tinerei generaţii asupra pericolelor.

            Participanţii au fost invitaţi, apoi la o întâlnire cu primarul oraşului care ne-a prezentat aspecte importante, legate de istoricul oraşului şi principalele lucruri  despre  dezvoltarea economică  şi administrativă a oraşului. La final, am vizionat un spectacol susţinut de copii.  Cu acest prilej am vizitat apoi şi centrul orasului minunat amenajat.Seara, târziu am vizionat la cetatea Tzarevetz un spectacol grandios de sunet şi lumină, unic în Europa desfăşurat in cetatea medievală Veliko Târnovo.

            Marţi, a doua zi, gazdele au organizat vizite de documentare în centrul Bulgariei. În localitatea Shipka am urcat cca. 1000 de scări pentru a ajunge la Monumentul ridicat in memoria celor care au căzut in războiul din 1877-78 pentru eliberarea Bulgariei de sub ocupaţia otomană  unde elevii au fost invitaţi să îşi amintească însemnătatea acestui război şi pentru România. La Kazanlak am vizitat Mormântul Tracic- preluat pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO, localitatea fiind, de altfel, renumită şi pentru produsele obţinute din petale de trandafir afland ca aici se desfasoara un festival al trandafirului. În localitatea Gabrovo am vizitat Complexul Etnografic din Aer Liber – Etara, aşezat pe malul unei ape- unul dintre cele mai interactive muzee care cuprinde aşezări rustice bulgare, în care se pot vedea meşteşuguri tradiţionale  multe folosind unelte activate de apă . La sfârşitul zilei o plimbare prin oraşul Gabrovo ne-a oferit prilejul să admirăm clădirile şi statuile monumentale.

            În cea de-a treia zi, echipele tuturor ţărilor participante au prezentat PowerPoint -uri cu tema “ Eroi naţionali legendari”, prestaţia tării noastre fiind una deosebită. În continuare am avut parte de activităţi sportive derulate la bazinul de innot al şcolii, unde elevii au primit lecţii de înnot şi au participat la o întrecere sportivă.. După amiază, am plecat să vizităm localitatea Tryavna, vestită prin istoria şi civilizaţia veche, unde am admirat construcţiile unui centru cultural vechi, dar şi meşteşugurile dezvoltate în acea zonă.  În drumul nostru ne-am oprit în localitatea Arbanasi, cunoscută prin numărul mare de monumente istorice, biserici, prin profilul arhitectural inedit al locuinţelor (zidurile de protecţie ce împrejmuiau locuinţele), dar şi panorama ce o oferea asupra provinciei Veliko- Tîrnovo

            Ultima zi a fost dedicată folclorului autentic naţional, vizionând obiceiuri tradiţionale şi  dansuri populare specifice. Am învăţat să cântăm şi să dansăm pe ritmuri specifice zonei si deasemenea să gustăm din  preparate tradiţionale bulgăreşti. După amiază, am vizitat ruinele cetăţii medievale din Veliko – Târnovo,  unde, de altfel se desfăşoara spectacolul de umbre şi lumini. Ziua s-a încheiat cu o cină festivă, în cadrul căreia gazdele ne-au oferit preparate culinare tradiţionale şi ne-au invitat să ascultăm muzică populară bulgărească şi chiar să facem câţiva paşi de dans.

La finalul întâlnirii, toţi participanţii au concluzionat că tinerii pot crea adevărate punţi de legătură, indiferent de naţionalitate sau distanţă, prin valori comune împărtăşite precum : toleranţa , buna înţelegere şi prietenia.  Cel mai important factor ce facilitează comunicarea între tineri şi raspândirea acestui set de valori comune este accesul la internet. S-a revenit de asemenea asupra realizării produselor finale : editarea cărţii şi a site-ului proiectului –www.bridges4future.webs.com. S-a deschis ideea de a colabora la un nou proiect, pe tema culturii şi tradiţiilor din ţările partenere şi atragerea unor noi parteneri.

            Proiectul a reprezentat un schimb de experienţă vast, aducând in beneficiul tuturor idei şi concluzii noi dar şi prietenii legate ce nu se vor uita niciodată.      

Imagini se pot vedea pe www.picasaweb.google.com/bridges4future

                                                         Cu sincere mulţumiri pentru această minunată experienţă,

                                                                                                          Prof. Florica Enea

 

                                                                                      

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.