Proiecte internationale desfasurate in scoala noastra


Şcoala Nr. 6 „Grigore Antipa” Botosani este coordonatorul Proiectului Multilateral Comenius YOUNG- BRIDGES FOR THE FUTURE care se desfăşoară in perioada august 2009 – iulie 2011 in colaborare cu alte 6 şcoli:  Realschule im Vestert, Ahaus, Germania,  Adıyaman İnönü İlköğretim Okulu, Adiyaman, Turcia , Scuola Secondaria Superiore di 1°grado “Giacinto Bianco” Fasano (Br), Puglia, Italia , General secondary school “Georgi Izmirliev” , Gorna Oriahovitza , Bulgaria , Niepubliczne Gimnazjum im. Jana Pawla II , Zator, Polonia.

Proiectul Comenius are la bază proiectul Etwinning „The world we live in”  prin care elevii şi-au găsit noi prieteni, cu care au făcut schimb de idei, păreri, opinii iar fluenţa lor de comunicare în limba engleză a crescut. Elevii şi profesorii au învăţat să utilizeze TIC în procesul de predare-învăţare şi s-au înscris la cursuri de perfecţionare în acest sens. Pe întreg parcursul Proiectului Etwinning au avut loc conferinţe audio, video conferinţe care au adus împreună elevi din şcolile participante, astfel s-a deschis o poartă către Europa tuturor elevilor din clasele a VII-a care au avut ocazia să descopere diverse ţări prin ochii colegilor lor participanţi la  proiect. (http://www.etwinning.net/en/pub/profile.cfm?f=2&l=en&n=13814).

Continuând activităţile începute în cadrul proiectului Etwinning elevii şi profesorii din Scoala Nr. 6 „Grigore Antipa” Botosani au îmbunătăţit cooperarea între cele şapte ţări implicate în proiectul Comenius  realizând un  schimb de experienţă interculturală între elevii din şcolile partenere privind tradiţiile şi obiceiurile din toate ţările implicate, elevi si profesori familiarizându-se  cu valorile culturale ale  ţărilor partenere.

 Principalele teme ale proiectului Comenius „Young-Bridges for the future” sunt : Protectia mediului,  Influeţta media şi a internetului asupra elevilor şi a modului de invăţare şi crearea unui comportament european.

Implicarea elevilor şi a profesorilor într-un proiect care antrenează şapte şcoli a adus numeroase elemente de noutate şi deschidere europeană. Comunicarea cu partenerii de proiect se realizează folosind atât limba engleza cât şi limbile partenerilor de proiect. Elevii şi profesorii au avut posibilitatea să compare tradiţiile şi obiceiurile ţărilor implicate in proiect, să înveţe din fiecare ţară câte un obicei, un dans, o tradiţie specifică: în România- şezătoarea şi dansul popular, în Germania tipuri de bucate din fiecare ţară, în Turcia- ceremoniile de nuntă, în Polonia au învăţat dansul tradiţional- poloneza, în Italia – Pizzica iar în Grecia –Sirtaki. Toate reuniunile de proiect realizate până in prezent au reprezentat oportunităţi care au favorizat un schimb de experienţă privind metode de predare  prin asistenţe la ore şi discuţii cu partenerii de proiect privind sistemele de învăţământ din cele şapte şcoli partenere.

Un element de noutate de mare succes in rândul elevilor şi profesorilor este videoconferinţa, folosită frecvent ca modalitate de comunicare, cunoaştere reciprocă şi cooperare in cadrul echipei. In timpul dezbaterilor din cadrul videoconferinţelor, elevii şi profesorii şi-au exprimat liber opiniile despre drepturile de care beneficiază copiii, comparând sistemul legislativ din ţările participante cu avantajele şi dezavantajele acestora şi oferind soluţii creative în soluţionarea unor probleme.

Un produs final al proiectului care se bucură de succes in rândul beneficiarilor este blogul început in luna octombrie 2009 şi completat săptămânal cu activităţi, impresii, comentarii din toate ţările partenere, eliminând practic graniţele spaţiale dintre parteneri şi fiind un forum pentru schimb de experienţă permanentă (http://www.bridges4future.wordpress.com ). Activităţile derulate şi-au sporit farmecul şi eficienţa prin faptul că elevii botoşăneni sunt în permanenţă informaţi în legatură cu stadiul şi rezultatele obţinute în cadrul aceloraşi teme de către elevii celorlalte şcoli cu care colaborăm. Activităţile  uploadate pe blog sunt conectate cu site-ul web al proiectului şi facilitează difuzarea rezultatelor europene,  informând persoanele care accesează despre echipele de proiect, obiectivele şi temele abordate (http://www.bridges4future.webs.com/). Modalitatea  de lucru in echipă in cadrul proiectului  prin completarea reciprocă şi îmbunătăţirea/corectarea contribuţiilor fiecărei şcoli partenere se regăseşte şi in realizarea revistei primului an de proiect-“Let’s build a better world” care prezintă ţările partenere şi articole legate de cele trei teme ale proiectului.

Faptul că una din temele proiectului era recunoaşterea influenţei internetului asupra tinerei generaţii a dus la crearea unui nou proiect etwinning “ We do film about our city” desfăşurat în perioada octombrie 2009-august 2010 în colaborare cu şcoli din Turcia, Cehia, Polonia, Letonia. In acest proiect, prezentările  PPT şi filmele despre oraşul, ţara şi şcoala de provenienţă realizate de elevi din aceste locuri care au făcut ca elevii să înţeleagă care este pulsul oraşului, al şcolii, care sunt lucrurile care le plac şi care nu, au iscat dezbateri legate de ceea ce nu este bun şi trebuie schimbat şi unde pot elevii să intervină.( http://www.etwinning.net/en/pub/profile.cfm?f=2&l=en&n=19039)

Succesele obţinute în cadrul proiectului Comenius – susţinut financiar de către Comisia Europeană prin ANPCDEFP,  ne-au motivat să ne implicăm şi în alte proiecte şcolare naţionale şi internaţionale utilizând din nou site-ul etwinning în căutarea de noi parteneri şi iniţializând un nou proiect Ewinning  în luna martie 2011 „A rainbow over Europe” cu parteneri din Spania, Germania, Turcia împreună cu care am depus proiectul Comenius cu acelaşi titlu. (http://www.etwinning.net/en/pub/profile.cfm?f=2&l=en&n=47977 )

Considerăm că acestea sunt doar câteva modalităţi de imbinare a proiectelor eTwinning şi Comenius, în vederea susţinerii colaborării şcolare şi a dezvoltării profesionale, atât a elevilor cât şi a profesorilor pe care noi am reuşit să le realizăm dar că toate aceste proiecte sunt oportunităţi pe care fiecare şcoală ar trebui să le utilizeze în vedrea deschiderii ferestrelor către lume, înţelegerea sistemelor de educaţie din toate ţările, oferind tinerilor posibilitatea de a se pregăti pentru viaţă ca cetăţeni ai Europei şă ai planetei..

Prof. Alina Păduraru

Coordonator proiect Comenius şi proiecte eTwinning

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.